Trening basenowy nurków

Jestem gorącym zwolennikiem treningu basenowego. Dobre umiejętności pływackie oraz umiejętności bezdechowe (freediving) przydają się w wielu sytuacjach pod wodą. Postaram się przedstawić poniżej zestawy ćwiczeń jakie mogą być wykonywane w trakcie basenu pływacko-nurkowego. Wyszczególniłem trzy poziomy:

  1. grupa początkująca,
  2. grupa zaawansowana,
  3. grupa bardzo mocna

Aby dostać się do danej grupy należy spełnić założone kryteria minimalne, inaczej trening będzie nieefektywny, lub będziemy przeszkadzać grupie. Oczywiście, kryteria które przedstawiłem nie są żadną świętością, mają pomóc zorientować się tobie czytelniku jaki reprezentujesz poziom pływacki.

Będę również używał punktacji (punktacji a nie ocen), aby przedstawić jaki poziom umiejętności powinien być osiągnięty

5 punktów - poziom demonstracyjny - ćwiczenie wykonane prawidłowo wolno i z przesadnymi ruchami - wygląda na łatwe,
4 punkty - ćwiczenie wykonane prawidłowe i wystarczająco wolno, aby odpowiednio przedstawić szczegóły umiejętności,
3 punkty - ćwiczenie wykonane poprawne, ale zbyt szybko, by odpowiednio przedstawić szczegóły umiejętności,
2 punkty - ćwiczenie wykonane ze znacznymi trudnościami lub błędami,
1 punkt - nie jesteś w stanie wykonać ćwiczenia.

Punktacja będzie również używana do stylów pływackich:

5 punktów - pływasz dobrze i poprawnie stylowo, nie popełniasz błędów
4 punkty - pływasz dobrze i poprawnie stylowo, występują drobne błędy
3 punkty - płyniesz efektywnie, ale popełniasz dużo błędów
2 punkty - płyniesz, ale twoja technika jest bardzo niska,
1 punkt - nie masz pojęcia o tym stylu, topisz się.

Po co te punkty, wykonując zdjęcia na basenie zauważyłem, że na wielu aż roi się od błędów pływackich - nieodpowiednie ułożenie rąk, niewłaściwa praca płetw. Wiele osób przemieszcza się efektywnie w wodzie, ale ich styl pozostawia wiele do życzenia. Warto, aby każdy zastanowił się czy jego technika jest właściwa. Podejście wielu osób jest takie "płynę, wiec o co chodzi? Nie będę niczego zmieniał/a, wiem że np. w żabce pracuję niesymetrycznie nogami, ale tak się nauczyłem/łam i inaczej nie umiem. Próbowałem/am to zmienić ale nic mi nie wychodzi, tak jak teraz płynie mi się dobrze". Z takim podejściem zakończysz naukę na grupie zaawansowane, wyżej nie będziesz w stanie przeskoczyć. Kiedy to zrozumiesz, wykorzenienie złych nawyków będzie już bardzo trudne.

A teraz jeszcze raz wrócę do punktów, spróbuj ocenić się sam, sam siebie nie będziesz przecież oszukiwał (jeżeli nie potrafisz tego zrobić to znaczy, że twoje umiejętności są na poziomie 3 lub mniej, osoby pływające na 4 i wyżej są w stanie same się ocenić, wiedzą jak pływa się prawidłowo i widzą własne błędy), jeżeli pływasz poniżej 4 warto popracować nad stylem. Naukę pływania najlepiej doskonalić na treningu doskonalenia techniki.

Rodzaje treningu

  1. trening kondycyjny - staramy się wzmocnić naszą wytrzymałość, głównie zależy nam aby przepłynąć jak najdłuższy dystans, różnymi stylami.
  2. trening bezdechowy - tu trenujemy pływanie pod wodą oraz wydłużenie czasu bez oddychania. Trening bezdechowy może być prowadzony tylko kiedy posiadamy asekurację. Pływanie zbyt forsownych dystansów może doprowadzić do utraty przytomności (blackout) a w konsekwencji przy braku asekuracji do utonięcia.
  3. trening doskonalenia techniki - doskonalimy techniki pływackie, pływamy z deseczką i naprzemiennie używamy rąk albo nóg. Cały czas staramy się pływać maksymalnie poprawnie technicznie.

pływanie - nauka pływania

Trening basenowy - grupa początkująca

Wymagany poziom startowy: umiejętność przepłynięcia 25m: żabką, crawlem, na plecach, lub stylem zbliżonym do wymienionych styli.

Cel treningu: opanowanie umiejętności prawidłowej techniki pływania żabką, crawlem i na plecach - student jest w stanie przepłynąć dowolnym stylem przynajmniej 400m. Opanowanie umiejętności pływania w płetwach i używania maski i fajki w stopniu dobrym.

Trening basenowy - grupa zaawansowana

Wymagany poziom startowy: umiejętności z poziomu podstawowego, a szczególności być w stanie:

  • przepłynąć 400m bez płetw w czasie < 12 minut
  • przepłynąć 800m w płetwach w czasie < 20 minut
  • ubrać maskę ze skoku do wody na poziomie punktów 4
  • przepłynąć pod wodą bez płetw 25m (3 punkty)
  • przepłynąć pod wodą w płetwach 50m (3 punkty)

Cel treningu: opanowanie umiejętności poruszania się w wodzie z pełna swobodą.

Trening basenowy - grupa bardzo mocna

Wymagany poziom startowy: umiejętności z poziomu zaawansowanego, a szczególności być w stanie:

  • przepłynąć 400m bez płetw w czasie < 8 minut
  • przepłynąć 800m w płetwach w czasie < 14 minut
  • ubrać maskę oraz płetwy ze skoku do wody na poziomie punktów 4
  • przepłynąć pod wodą bez płetw 25m (4 punkty)
  • przepłynąć pod wodą w płetwach 50m (4 punkty)

Cel treningu: opanowanie umiejętności poruszania się w wodzie w sposób naturalny (prawidłowe odruchy).

Powoli powstaje strona o treningu basenowym dla grupy bardzo mocnej, jeżeli jesteś zainteresowany szczegółami zobacz na stronę nurkowanie nauka pływania trening grupa bardzo mocna.

Lista ćwiczeń

Lista ćwiczeń - tu znajdziesz opis ćwiczeń, zarówno tych najprostszych i tych bardziej złożonych. W opisie treningu podawane już będą skrótowe hasła, aby harmonogram treningu był czytelniejszy. Opis ćwiczeń na podstawie treningów basenowych AKP KRAB.