Komputery nurkowe

nieodzowny element sprętu


Komputery nurkowe stają się coraz bardziej popularne wśród płetwonurków (wypierają tabele dekompresyjne). Związane jest to z dużą ilością informacji, które komputer przekazuje nurkowi, wygodą w użyciu oraz stosunkowo przystępną ceną w porównaniu z pozostałym wyposażeniem nurkowym.

Komputer nurkowy to elektroniczne urządzenie, które nie tylko mierzy parametry nurkowania (czas i głębokość), ale posiada wewnętrzny program symulujący procesy nasycania (odsycania) azotem tkanek płetwonurka. Komputer analizuje te parametry, a następnie wyświetla na ekranie dane i instrukcje dotyczące zalecanego tempa wynurzania oraz ewentualnej dekompresji.

komputer nurkowy
Komputery firmy Suunto: Zoop (stary model) i Zoop Novo (nowy model). Nowy model wyświetla dane po pixelu a stary segmentami.

Obecnie komputery nurkowe możemy podzielić na:

  1. komputery nurkowe - modele wyprodukowane przed kilkoma latami, są w stanie liczyć dekompresje dla nurkowań prowadzonych tylko na powietrzu. Nie ma możliwości przełączenia na inna mieszankę. Tak prostych modeli obecnie się nie produkuje.
  2. komputery nitroksowe - wszystkie obecnie produkowane komputery mają możliwość przełączenia gazu na nitrox ale tylko przed nurkowaniem - nurkowanie od początki u do końca może być prowadzone na jednej mieszance oddechowej. Moż to być powietrze lub nitrox o zawartości tlenu do 40%.
  3. komputery wielogazowe - pozwalają na zmianę mieszanki podczas nurkowania. Najprostsze modele pozwalają na zmianę jednej mieszanki, głównie z większą zawartością frakcji tlenu, modele najlepsze pozwalają na stosowanie powietrza, nitroksu do 99%, czystego tlenu i trimiksu. Tego typu modele są najdroższe więc przed ich zakupem należy się dobrze zastanowić. Dla zainteresowanych powstała strona komputer wielogazowy.

Większość komputerów może pracować w trzech trybach:

  1. Nurkowania - wyświetla parametry niezbędne w trakcie nurkowania, ogólny opis poniżej
  2. Planowania nurkowania - pozwala zaplanować nurkowanie znając takie parametry jak: przerwa powierzchniowa, głębokość nurkowania, czas nurkowania
  3. Historii nurkowania - to przedstawienie głównych parametrów (głębokość nurkowania, czas nurkowania, przerwa powierzchniowa) z wszystkich lub ostatnio przeprowadzonych nurkowań na wyświetlaczu komputera nurkowego. Podłączenie komputera nurkowego do komputera PC pozwala ściągnąć a następnie odczytać dokładny profil nurkowania z uwzględnieniem takich parametrów jak data i godzina wejścia do wody, temperatura wody, zużycie czynnika oddechowego (o ile jest w opcji). Zależnie od modelu komputera zapamiętane profile to 220min do 24godzin.

Do typowych danych wyświetlanych przez komputery w trybie nurkowania należy:

  1. Pod wodą:
    • aktualna głębokość,
    • maksymalna osiągnięta głębokość,
    • czas nurkowania,
    • ilość minut, jaka jeszcze pozostała do osiągnięcia limitu bezdekompresyjnego,
    • wymagane przystanki dekompresyjne (czas pobytu i głębokość),
    • wskaźnik tempa wynurzania (sygnalizacja wizualna i dźwiękowa przekroczenia dopuszczalnego tempa),
    • na ile minut wystarczy jeszcze czynnika oddechowego (jeżeli komputer posiada moduł pomiaru ciśnienia podłączony do pierwszego stopnia automatu oddechowego
    • temperatura wody,
  2. Na powierzchni:
    • przerwa powierzchniowa,
    • w jakim czasie po nurkowaniu można lecieć samolotem,
    • stan naładowania baterii.
    • czas pozostały do pełnego odsycenia tkanek zalegania azotu po zakończeniu nurkowania,

Nurek używając komputera dekompresyjnego powinien posiadać odpowiednią wiedzę na temat posługiwania się nim i stosować się dokładnie do zaleceń i instrukcji producenta. Należy pamiętać aby nigdy nie nurkować według profilu typu jo-jo i piłokształtnego, w takim przypadku wszyscy producenci podają zgodnie, że nie gwarantują, poprawności obliczonej dekompresji.

W miarę możliwości strona będzie się rozwijała o nowe modele komputerów. Wszystkich bardzo serdecznie zapraszam do współpracy. Masz materiały które można zamieścić na tej stronie napisz do nas.

Komputer na rękę czy w konsoli?

Komputer na rękę czy w konsoli? To pytanie zadaje sobie wielu początkujących nurków. Odpowiedź jest prosta:

  • jeżeli pływasz sporadycznie, tylko rekreacyjnie, płytko i bezdekompresyjne, cenisz w największym stopniu wygodę ubierania - kup komputer w konsoli - dzięki temu prostemu rozwiązaniu nigdy go nie zapomnisz. To właśnie jest jedyna zaleta tego rozwiązania.
  • ale jeżeli myślisz o częstym nurkowaniu, głęboko, dekompresyjnie czy technicznie -  kup komputer na rękę. Będziesz miał do niego łatwiejszy i szybszy dostęp - to kwestia kluczowa, inne kryteria się nie liczą. Teraz kwestia na której ręce założyć komputer - na lewej, czy na prawej? Moja podpowiedź zawsze na prawej. Poszczególne elementy sprzętu nurkowego nie są zamocowane przypadkowo, ich wzajemne ułożenie wynika z przemyśleń wielu nurków. Jak ważne są szczegóły naszej konfiguracji sprzętowej, dowiemy się kiedy dojdzie do sytuacji awaryjnej. Problem jest zawsze jeden - brakuje rąk, aby ogarnąć cały sprzęt. Dam prosty przykład: pomyśl,  jak wynurzyć się awaryjnie oddychając z octopusa partnera w czasie nurkowania w nocy - należy pogodzić kilka elementów, trzymanie ręką partnera, obsługę inflatora, trzymanie latarki, oświetlanie latarką komputera, obserwację wskazań komputera, kontrolowanie prędkości wynurzania. Ponieważ komputer stanowi dopełnienie konfiguracji sprzętowej, przeczytaj temat konfiguracja standard jeżeli nurkujesz na konfiguracji rekreacyjnej i konfiguracja techniczna - jeżeli zamierzasz nurkować w konfiguracji technicznej.

Prędkość wynurzania komputerów nurkowych

Obecnie, ogólnym zaleceniem jest, aby prędkość wynurzania wynosiła 9-10m/min. I taką prędkość zalecają producenci większości komputerów na świecie.

Czas komputerów oledowych

Obecnie rośnie ilość komputerów oledowych wyświetlających dane na kolorowym wyświetlaczu. Taki komputer nie wymaga podświetlenia w nocy czy na nurkowaniach głębokich bo świeci własnym światłem. Wadą na razie jest cena - jednak wysoka oraz potrzeba ładowania co kilka nurkowań. Dodatkowym atutem przynajmniej w modelach firmy Suunto jest kompas, który wyświetla dane na tyle przejrzyście, że można z niego korzystać.

komputer nurkowy
Komputer oledowy firmy Suunto EON Core.

Modele dekompresyjne

Komputery nurkowe korzystają z różnych modeli dekompresyjnych, główne dwa to:

  1. Model dekompresyjny RGBM
  2. Model dekompresyjny Bulhmanna
  3. Model dekompresyjny VPM

Polecam również stronę modele komputerów nurkowych.