Zadyszka pod wodą

Zadyszka - zadyszka to nie jest duży problem, jeżeli w początkowym jej etapie, zadziałamy właściwie. Kiedy czujemy, że oddech przyśpiesza należy zwolnić tempo płynięcia, lub nawet zatrzymać się, do póki nie uspokoimy oddechu. Można przytrzymać się partnera, dna lub skały. Dobrą praktyką jest, pokazanie partnerowi znaku STOP i położyć dłoń na piersi (jak przy naturalnym odruchu, kiedy mamy problem z oddychaniem).

Najczęściej przyczyną zadyszki jest zbyt szybkie tempo płynięcia, zdarza się tak często w trakcie ćwiczeń z kompasem. Większość osób nieświadomie przyśpiesza i dystans przepływa 2-3 razy szybciej niż w standardowym tempie.

A jakie jest standardowe tempo pływania? Prędkość podróżna (czyli płyniemy i nic nie oglądamy) to 20m w czasie 1-1,5 minuty. Kiedy płyniemy i zwiedzamy to pokonujemy dystans 20m w czasie 2-5 minut. Tempo większe jak 20m/minutę to zbyt szybko – pamiętajmy, pod wodą opory płynięcia wzrastają do kwadratu prędkości (czyli aby przyspieszyć dwukrotnie, należy włożyć 4 razy więcej energii).

nurkowanie zadyszka pod wodą
Zadyszka - dobrą praktyką jest, pokazanie partnerowi znaku STOP i położyć dłoń na piersi (jak przy naturalnym odruchu, kiedy mamy problem z oddychaniem).

Najlepszą metodą, aby uniknąć zadyszki jest pływać wolno i spokojnie. Należy znać swoje możliwości fizyczne. Jeżeli nasze umiejętności pływackie są słabe, lub kiedy nasza kondycja fizyczna jest niska, nie planujmy długich pływań pod wodą, ani po powierzchni. Przy pierwszych oznakach zadyszki, zatrzymajmy się lub nawet wynurzmy na powierzchnię.

Pamiętajmy, że zadyszka może prowadzić do paniki, spanikowany nurek, nie działa racjonalnie i nawet prosta sytuacja, może doprowadzić do wypadku nurkowego. Najwięcej sytuacji związanych z zadyszką, widziałem nie pod wodą, a na jej powierzchni. Brak odpowiedniego napełnienia BCD na powierzchni, zbyt duża ilość balastu to podstawowe grzechy nurków. Zadyszka to przypadłość nurków poczatkujących, doświadczeni nurkowie temat najczęściej mają przerobiony.