Fotografia cyfrowa

Fotografia cyfrowa to bardzo dynamicznie rozwijający się dział fotografii podwodnej. Osobiście jestem zdania, że dla przeciętnego nurka jest to najlepsza droga do osiągnięcia bardzo dobrych rezultatów w krótkim czasie.

Fotografia cyfrowa pozwala przez odpowiednią obróbkę graficzną poprawiać jakość zdjęć w sposób wyraźny. Nawet słabe zdjęcie, o ile jest ostre, można poprawić aby wyglądało dobrze lub bardzo dobrze. Wyświetlacz LCD na tylniej obudowie aparatu pozwala bardzo dokładnie kadrować zdjęcia. Dokładnie widzimy co robimy. Po wykonaniu zdjęcia można na spokojnie sprawdzić na wyświetlaczu LCD uzyskany efekt i w przypadku potrzeby poprawek zrobić je. Dzięki temu bardzo szybko się uczymy jak właściwie skadrować zdjęcie i jakie parametry czasu i przesłony ustawić (o ile mamy na to wpływ, a zależy to od aparatu) aby zdjęcie było właściwie naświetlone. To ile zdjęć robimy w trakcie nurkowania zależy tylko od nas, nie ogranicza nas 36 klatek. Obecnie stosowane karty pamięci pozwalają zapamiętać nawet ponad 500 zdjęć (wszystko zależy od pojemności karty i rozdzielczości aparatu).
Aparaty cyfrowe posiadają obecnie matrycę o dużej rozdzielczości, umożliwiającej robienie zdjęć nawet w formacie A4 (matryca 8,0MPix).

Podsumowując:  Zapomnij o fotografii analogowej, fotografia cyfrowa - to jest to czego szukasz! Fotografia cyfrowa pomoże Ci przy niezbyt drogim sprzęcie, wykonać naprawdę świetne zdjęcia do Twojego domowego albumu. Zobacz jakie zdjęcia można wykonać aparatem cyfrowym, zdjęcia zostały umieszczone w galerii zdjęć podwodnych

 

Dla potrzeb amatorów wystarczy rozdzielczość 2,1MPix, pozwala na wykonywanie zdjęć o rozdzielczości 1600x1200. Powyższa rozdzielczość pozwala na wykonywanie odbitek 10x15cm (format pocztówki) bez straty jakości. Powoli standardem stają się matryce 5MPix.

Wielu producentów aparatów cyfrowych produkuje również obudowy na wybrane modele, do zdjęć podwodnych. Ceny obudów wahają się od 800-1200zł. Czyli nie są wygórowane.

Fotografia cyfrowa posiada kilka istotnych zalet:

  • unikanie błędu paralaksy - na wyświetlaczu ciekłokrystalicznym widzimy dokładnie to samo co będzie na zdjęciu.
  • możliwość szybkiego podglądu uzyskanych efektów. Praktycznie zaraz po zrobieniu można ocenić czy kadrowanie jest właściwe.
  • bardzo dużą głębie ostrości nawet przy minimalnej przesłonie. Obiektywy posiadają bardzo krótką ogniskową 5,4mm (odpowiada ogniskowej 35mm w fotografii analogowej), co daje bardzo dużą głębię ostrości praktycznie od 0,5m do nieskończoności.
  • łatwość korekcji zdjęć w programach graficznych. Dzięki temu, że zdjęcie jest w postaci cyfrowej, nie trzeba go skanować i nie ma niepotrzebnej straty jakości. Obróbka zdjęć wykonanych w polskich wodach praktycznie jest nieodzowna. Zdjęcie nieobrobione, posiada jakość nie kwalifikującą się do pokazania.


Kilka uwag dla początkujących:

  1. dotyczących ustawień aparatu
    • ustaw full auto
    • balans bieli ustawić na "auto"
    • wyłącz lampę wbudowaną w aparat,
    • skracaj maksymalnie dystans do fotografowanego obiektu
    • obiektyw max szerokokątny i nie baw się zoomem pod wodą,
    • unikać użycia zoomu, bardzo spada głębia ostrości, zdecydowanie lepiej podpłynąć do obiektu
    • przesłonę możesz otworzyć maksymalnie, aparaty cyfrowe nawet przy max otwarciu przesłony posiada bardzo dużą głębię ostrości. Wynika to z faktu, że rzeczywista ogniskowa aparatu to 6-8mm.
    • czułość ustaw na ISO 50, nie bawić się funkcją czułości "filmu", należy ustawić na najniższą dostępną (bo jest to rzeczywista czułość aparatu), przy takim ustawieniu zdjęcia będą najlepsze ( intensywność kolorów, ostrość). Opcja zwiększanie czułości filmu w aparatach cyfrowych jest fikcją, powoduje drastyczne pogorszenie jakości zdjęci
  2. dotyczących sposobu wykonania zdjęcia
    • bez zewnętrznej lampy błyskowej rób zdjęcia tylko na małej głębokości do 5m - Polska, 10m morza i oceany. Wraz z głębokością bardzo szybko znikają kolory, pierwszy zanika kolor czerwony , pomarańczowy... i na koniec zostaje tylko niebieski. Wiąże się to z pochłanianiem światła przez wodę.
    • dążyć do maksymalnego skrócenia odległości między aparatem a obiektem, wyraźnie poprawia to jakość fotografii,
    • rób dużo zdjęć, archiwizuj wszystkie, tylko najlepsze pokazuj innym. Lepiej pokaż 10 zdjęć bardzo dobrych, niż 100 bardzo różnych. Jest to spora sztuka aby samemu przebrać zdjęcia.
    • lampy błyskowej wmontowanej do aparatu lepiej nie używaj, wyjątek stanowi makrofotografia, a i to tylko w krystalicznie czystej wodzie (woda bez zanieczyszczeń). Użycie lampy błyskowej może spowodować pojawienie się białych plamek na zdjęciu.
    • makrofotografia łatwo pozwala osiągnąć dobre zdjęcia.
  3. inne uwagi
    • zawsze sprawdzaj przed wejściem do wody czy obudowa jest szczelna. Wszelkie nieszczelności powinny wystąpić już na głębokości kilku centymetrów, więc aby sprawdzić szczelność wystarczy zanurzyć ją pod wodą, najlepiej kontrolując całą operację wzrokowo. Zalanie aparatu praktycznie równa się jego zniszczeniem, więc nasza niefrasobliwość może nas sporo kosztować.
    • używaj akumulatorów a nie baterii, bo "pójdziesz z torbami". Obecnie są dostępne bardzo dobre akumulatory AA (R6) NiMH o pojemności 2000-2300mAh. Powinny wystarczyć na około 100-200 zdjęć.
    • kup kartę przynajmniej 64MB (przy rozdzielczości 1600x1200 powinno wystarczyć na ok. 100 zdjęć) aby nie być ograniczanym podczas sesji zdjęciowej. Możesz kupić oczywiście większą 256MB, 512MB czy 1GB.
    • nigdy nie otwieraj obudowy mokrymi rękami. Obudowę najlepiej otwierać i zamykać w domu. Zanim otworzysz obudowę przepłucz ją dokładnie słodką wodą i dokładnie wysusz, dopiero wtedy otwieraj. Jeżeli nurkowałeś w morzu zawiń zaraz po nurkowaniu obudowę w ręcznik, nie pozwól aby woda wyschła i wydzieliły się na obudowie kryształki soli. Regularnie czyść i smaruj silikonem oring uszczelniający. Po zamknięciu obudowy sprawdź o ile masz przezroczystą obudowę czy oring leży właściwie.
    • zdjęcia przed drukiem najlepiej obrobić elektronicznie, w przypadku polskich wód jest to wręcz niezbędne aby efekt końcowy mógł nas zadowolić.
    • no, to teraz pod wodę.
Zdjęcia podwodne z Zakrzówka zamieszczone w galerii zdjęć zostały wykonane aparatem Canon A40 w obudowie. Oczywiście istnieje również szereg innych aparatów świetnie nadających się do podwodnej fotografii. Przedstawiony model został wybrany ze względu na niską cenę i bardzo wysoką jakość zdjęć. Na jego podstawie opiszę poszczególne elementy potrzebne w fotografii podwodnej. W przypadku innych aparatów, rozwiązania będą podobne lub zbliżone.

Aparat i obudowa pozwala wykonywać dobre, lub bardzo dobre zdjęcia podwodne tylko na małych głębokościach i w wodzie o dużej przeźroczystości, kiedy głębokość wzrasta, a przeźroczystość spada należy zastosować dodatkowe elementy:

Więc jaki aparat cyfrowy kupić?

Więc jaki aparat cyfrowy kupić? To dobre pytanie. Bardzo wiele aparatów posiada obudowę do zdjęć podwodnych, jednak nie każdy aparat robi dobre zdjęcia (oczywiście fotograf również się liczy). Jakość zdjęcia wynika głównie z:
  • matrycy i zastosowanej optyki. Różnice są w tym względzie olbrzymie, mniej więcej tak jak między syrenką a mercedesem. Nie wiem dlaczego w różnych rankingach ten element nie jest decydujący? Różnice w jakości są szczególnie widoczne kiedy spada ilość światła, na zdjęciu pojawiają się "czerwone kropki", które zmieniają wodę z niebieskiej na purpurową. Skala tonalna również może być bardzo zawężona. Na obecną chwilę wydaje się że najlepsza metoda to obserwacja jakim aparatem posługują się inni. Proponuję sprawdzone zestawy. Myślę że najbardziej wszechstronny aparat to Olympus C5050 i taki model polecam (w zasadzie kiedy piszę ten tekst wzmiankowany aparat nie jest już produkowany, ma następcę Olympusa C5060). Ja fotografuję Canonem A40 i jestem z niego bardzo zadowolony, ale taki aparat nie jest ideałem. Posiada tylko 2MPix i nie ma możliwości właściwego nastawu balansu bieli. Zobacz do galerii zdjęć jakie zdjęcia można zrobić aparatem cyfrowym. Na każdej stronie jest podpis informujący jaki aparat został użyty.
  • możliwości odpowiedniego nastawu balansu bieli, nastawu czasu , nastawu przesłony.