Autoasekuracja

nurkowanie pod lodem


Polega na autoasekurowaniu się przy pomocy kołowrotka, a nie liny asekuracyjnej. Metodę tę mogą stosować bardzo doświadczeni nurkowie, znający techniki jaskiniowe. Linka nawinięta na kołowrotek powinna mieć grubość 3-5mm i wytrzymałość uniemożliwiającą jej zerwanie. Linka powinna mieć również dużą odporność na przecieranie, bo krawędź przerębli jest bardzo ostra (można również zastosować gruszą linę do której dopiero przywiążemy linkę kołowrotka.

Zawsze w trakcie samoasekuracji należy mieć drugi kołowrotek z śrubą lodową - tak samo jak opisano w metodzie . Śruba lodowa powinna być jeszcze przed wejściem do wody przypięta do końca linki kołowrotka, a sam kołowrotek powinien być wpięty na krótkiej lince w D-ring (koniecznie stalowy) w BCD . Zabezpieczy to śrubę i kołowrotek przed przypadkowym zgubieniem w trakcie wkręcania śruby w lód.

Koniec linki z kołowrotka w sposób pewny należy przymocować na powierzchni (śruba lodowa lub inny pewny element na brzegu), oraz juz pod spodem tafli lodu na skraju przerębla. Odpływając od przerębla należy luzować linkę w kołowrotku w taki sposób aby utrzymywać jej lekkie naciągniecie. Przy powrocie linkę zwijamy również utrzymując lekkie naciągniecie. Takie postępowanie uchroni nas przed przypadkowym zaplataniem się w linkę lub przed splątaniem się liny.

Pamiętajmy, że lina kołowrotka nie zapewni nam takiego bezpieczeństwa jak lina asekuracyjna z powodu mniejszej grubości i wytrzymałości. Łatwiej może dojść również do jej przetarcia. Z tego powodu linka w kołowrotku powinna mieć średnicę minalnie 5mm. Niedopuszczalne jest nurkowanie z kołowrotkiem z linką murarską o średnicy 2mm.

Jeżeli pływamy w trudnym terenie i następuje zakręcanie liny (głazy, drzewa) należy stabilizować linę (poręczować).

W przypadku potrzeby szybkiego wynurzenia można, nie tracąc czasu na nawijanie liny, zostawić kołowrotek na dnie i szybko wrócić wzdłuż rozwiniętej liny do przerębla.

Przed wejściem pod lód należy z przerębla spuścić linkę o długości ok 3m z obciążeniem (marker). linka jest niezbędna w przypadku autoratownictwa.